Digitala veckan

Så här veckan efter Webbdagarna startade vi med att skriva om snackisarna därifrån. Och lägga ut bilder på folk som var där.
”Vi gjorde ett svep i sociala medier och hittade många intressanta reflektioner från konferensens späckade schema”, skriver Fredrik Wass i artikeln.

Magnus Höij, Internetworlds chefredaktör, har också gjort en sammanfattning av Webbdagarna här på Digitala Affärer.

Veckan fortsatt med en rapport från Emeet, e-handlarnas okonferens, som enligt en av grundarna Rikard Westberg handlade mycket om hur man som e-handlare anpassar sig till flera kanaler.

I veckans karriärbrev berättade Dobermans vd Lisa Lindström om hennes små tricks som kan främja nya tankar på en arbetsplats.

Veckan på Internetworld avslutades med tips på tre appar där man har lyckats med att nå ut med företagets marknadsföring.
”Det finns två nivåer på vad som utgör en framgångsrik app, menar Michael Eriksson, affärs­utvecklare på Golden Gekko. Den ena handlar om kreativ eller teknisk höjd och värde för användaren. Den andra om resultatet av kampanjen, det vill säga vad appen resulterade i marknadsföringsmässigt, till exempel ökad försäljning eller kännedom om ett varumärke.”

En nyhet i veckan var att det blev grönt ljus för digitala kvitton och vår systertidning Computer Sweden skrev om två tjänster som är redo för det – Kvittar och Sparakvittot.
”Skatteverket ska komma ut med direktiv i mitten av april, och då tror jag att det kommer ta fart”, säger Anna Oscarsson, grundare till Kvittar som kom på andra plats i Internetworlds lista över Sveriges 25 skarpaste webbentreprenörer 2010.

Dagens Industri skriver att Spotify värderas till 25 miljarder kronor och att nyhetskällor som Financial Times, Business Insider och Wall Street Journal har detaljerade uppgifter om en stundande nyemission. Något som Martin Lorentzon, medgrundare till Spotify, avfärdar. I dag sände Kaliber i Sveriges Radio P1 ett program om hur Spotify har erövrat den svenska musikmarknaden.

I fredags var det dags för alla företagssidor på Facebook att gå över till timeline. Vi har skrivit om det här och här. Företag har publicerat studier på hur den nya designen påverkar nivån av engagemang från fansen, men Brittany Darwell på Inside Facebook skriver att dessa har missuppfattat orsak och verkan och att uppdateringen främst är en designförändring. Medan Jason Weaver, som är vd för ett bolag som jobbar med sociala medier-strategier, skriver på Mashable att de tidiga siffrorna för timeline ser bra ut och att en rapport visar att varumärken får 46% mer engagemang med timeline.

/Miriam, redaktör på Internetworld

PS. Nästa vecka är det Johan Larsson, nygammal redaktör på Internetworld, som skriver om den digitala veckan. Jag kommer i fortsättningen att rapportera för Internetworld från San Francisco. Håll utkik efter det på sajten! DS.

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>