Mest lästa inlägg
  • No results available
Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Webbdagarna – the personal edition

Efter två dagar på Waterfront med över 1 000 gäster är det svårt att riktigt slappna av. Det var full av adrenalin i två dagar, vilket sitter i även dagen efter. Lite ”dagen efter” känns det som, men precis som en riktigt lyckad fest är det väldigt roligt att summera och blicka tillbaka.

Här är några av mina summeringar – fler lär komma.

- Grymt nätverk
Med så mycket folk på plats blir det bra oavsett vilket program vi arrangörer ställer upp med. Och det var goda nätverksmöjligheter i de sprillans nya lokalerna. Waterfront är en vacker och väldigt läcker konferensmiljö.

- Dåligt nätverk
Den enda riktiga glädjedödaren i sammanhanget var att det trådlösa nätverket fick så mycket kritik. Det var inte dåligt för alla, men väldigt många hade problem både med uppkoppling och kapacitet på wifi:t. Det är synd att en så ny och för övrigt väldigt ändamålsenlig lokal inte hade ett bättre nätverk från början. Självklart har vi framfört kritiken.

- Rätt partners
För att skapa ett bra nätverk behövs också duktiga partners. Våra besökare minglar gärna med spännande och kompetenta bolag – allt från jättar som Episerver till nischade småbolag. Visst saknade vi några (hej Google, Facebook och hej Apple), men företagen i vår utställning visade både upp kompetens, bredd och relevans för alla oss som jobbar med digitala affärer. Grymt.

- Många och duktiga talare
Att släppa upp 43 personer – i vissa fall personer vi aldrig hört förut eller ens träffat fysiskt – är en chansning. Men jag är enormt stolt över kvaliteten på talarna. Lägstanivån var hög och högstanivån var fantastisk. Mina egna favoriter var Morris Packer om sitt motorcykelprojekt, Andreas Sjöström om mobilmarknaden och Björn Elmberg, som med transparens och humor gjorde exakt rätt av sin talartid. Plus alltid lika stabila Annika Lidne och Joakim Jardenberg. Andra lär ha sina egna favoriter. Så ska det vara.

- Snygg produktion
En stor konferens som Webbdagarna ska också vara välregiserad. Och det tycker jag vi lyckades med. Visst kan man diskutera både vinjettmusik, var skärmbilderna ska ligga och hur vi kan få ännu snyggare scenbild, men överlag: detta var kvalitet som i alla fall jag är väldigt nöjd och stolt över.

- Vad gör vi nu då?
Nu ska vi börja med att pusta ut, få ut utvärderingen till alla besökare och alla partners och sedan se till att glädjas åt framgången. Sedan ska vi ta tag i Webbdagarna i Luleå, Malmö och Göteborg som behöver lite mer uppmärksamhet. Sedan – men ändå ganska snart – ska vi börja fundera på vad nästa steg i utvecklingen av Webbdagarna blir.

Utan att föregå något tror jag att vi ska försöka göra ännu mer ”webb” av konferensen. Unconference kommer vi aldrig att bli helt och fullt, men kanske ska vi våga låta besökarna skapa mer av programmet själva.

Webb-tv-sändningarna just nu är grymma, men vi kanske ska låta dem få ännu större utrymme.

Och nätverket kanske kan bli ännu bättre både i utställningen, i apparna (flera plattformar!) och på kvällen om vi bara tänker till lite.

Alla tankar i ämnet välkomnas givetvis. Här på bloggen eller till oss på redaktionen: yes, vi läser också mejl!

Internetworlds redaktion bevakade Webbdagarna live på Internetworld.se och på Twitter.
Vi sände också live via Internetworlds kanal på Bambuser.

Kommentarer

Kommentar av Björn Lilja den 2011-04-04 18:28:16

Skrev ett kort inlägg om detta här: rundkvadrat.com/2011/04/04/webbdagarna2012/ Vet inte riktigt varför jag engagerar mig så, men det är väl den där nya sociala världens vi lever i.... ;)

Kommentar av MKSE.com Martin den 2011-04-04 13:08:59

Alltid kul med webb och dagar. Många talare i år gav 30 min ren njutning. Håller med ang nätverk, Google och synpunkterna om "en kul ankdamm". Men är nog inte fel att börja snegla på att dela upp de idag rätt blandade åhörargrupperna i fler, olika dagar framöver Magnus! Men stort tack för 2011!

Kommentar av Deepedition DigitalPR » #Webbdagarna. Tack för i år. den 2011-04-03 14:09:51

[...] dag 1. Per Vikström har försökt att sammanfatta precis som att Magnus Höij skrivit på Digitala Affärer. Micke Z har sammanfattat från [...]

Kommentar av Thomas Bjelkeman-Pettersson den 2011-04-03 00:10:44

Imponerande att ni streamade så mycket på Bambuser, för oss som inte kunde vara närvarande. Något som skulle hjälpa är om ni lade in starttidpunkter i kommentarerna för varje inslag, t.ex. Jocke Jardenberg, (1.13), så blir det lättare att hitta. Tack!

Kommentar av Per Vikström den 2011-04-01 13:11:44

Tack Björn! :)

Kommentar av Dörrarna är vidöppna – ändå är det så förbenat svårt den 2011-04-01 12:08:45

[...] Några andra bra om Webbdagarna: Thejennie har skrivit två bra inlägg och en slutrapport. Judith Wolst skriver väldigt bra om hur till och med webbentusiasterna har lätt för att dissa folk. Deep Edition Digital pr livebloggade hela konferensen. Magnus Höij summerar på Internetworld blogg. [...]

Kommentar av Tabbar i sociala medier – Webbdagarna : Therese Reuterswärd den 2011-04-01 11:44:19

[...] in till United Airlines hittar ni här.Andra som skrivit bra om sina upplevelser är Jennifer Bark, Digitala Affärer och Niclas Deeped Strandh. Stor eloge till arrangörerna och till Magnus Höij, Yasmin Tilles och [...]

Kommentar av Sara Andersson den 2011-04-01 11:13:41

Tack för bra samarbete så här långt. Mina reflektioner liknar dina i mångt och mycket men att addera är även att Webbdagarna lyckades med att sammanföra allt digitalt i en bra mix. Talare från vissa större företag bör alltid testtryckas bättre och vi kan ställa mer krav på "hur ska vi göra då? - presentationer." Ändå fick vi en blandning av högt och lågt och en mix av talare som faktiskt är svårslagen på en sådan liten marknad som Sverige.

Kommentar av Björn Lilja den 2011-04-01 11:11:08

+1 på Per här också.

Kommentar av Björn Lilja den 2011-04-01 11:10:18

Vad ska man säga. Ett fantastiskt väl genomfört event! Vi som representerade Valtech är mycket nöjda både som utställare och åhörare. Det konstruktiva förslag man kan framföra är att ni kan våga gå lite mer på djupet. Att inledande och avslutande dragningar håller en allmän/inspirerande/underhållande nivå är bara trevligt, men därefter måste det finnas plats för mer djup. För visst kan vi mer om webb? När så stora skaror samlas i Sverige tenderar det att kunna bli en checklista över saker vi redan hört och läst. Tänk om vi kunde våga gå lite mer på djupet och lämna konferensen med mer av en känsla av att ha blivit utmanad, att våga lyfta fram detaljerna som utvecklar och utmanar oss alla. Du har säkert ett mer utvecklat resonemang om detta, jag förstår att det är en gränsdragning mellan vilken målgrupp i webbsverige man vill tilltala. Vad är dina tankar Magnus?

Kommentar av Per Vikström den 2011-04-01 11:05:57

Generellt sett är jag väldigt nöjde med årets webbdagar. Har bara en fråga - vad gör Google på plats när de inte kan leverera annat än siffror och självklarheter? Hade mycket hellre velat höra deras tankar om framtiden och vad som är på gång, men det kanske är för hemligt... Om Google ska vara med nästa gång - sätt lite krav på dem och var inte bara glada för att de vill komma. Mina reflektioner från Webbdagarna: http://pervikstrom.wordpress.com/2011/04/01/reflektioner-fran-webbdagarna-%E2%80%93-apparnas-vara-eller-inte-vara-malgruppsanpassning-sokmotoroptimering-konvertering-sociala-medier-och-webbanalys/ Tack! Per

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>