Internetworld på Webcoast

Idag har jag varit på Webcoast i Göteborg. Det är en så kallad unconference där deltagarna själva står för innehållet, ett koncept som ligger i tiden med förebilder från USA och i Sverige kanske främst SSWC, Sweden Social Web Camp där några hundra spenderar en helg i Blekinge skärgård och pratar om webb.

200 personer är på Webcoast, en del inresta. Schemat, även kallat ”gridden” utifrån rutmönstret, fylldes i går kväll av deltagare som ville prata och dagen i dag har handlat om allt från hur man stalkar folk på Twitter, framtidens e-handel och hur öppna gränssnitt kan ett vapen mot konkurrenterna – till diskussion kring vad it-ministern Anna-Karin Hatt ska ta med sig till Den digitala agendan – det vill säga regeringens it-strategi. Ganska spretigt och löst sammansatt, vilket även återspeglar vilka som är här. Det är folk i alla åldrar och olika yrkesgrupper – systemvetarstudenter, webbutvecklare, fotografer, webbkonsulter, marknadsförare, språkkonsulter, e-handlare, it-pedagoger, ledarskapsutvecklare, kommunikatörer, arbetssökande, entreprenörer, journalister och säkert många fler som har samlats kring engagemanget för webben.

En liten reflektion kring unconference är att lokalerna speglar innehållet. På SSWC, som jag var på i somras, var sessionerna ute i ”det fria”. Där handlade det mer om att slänga ut en fråga kring ett ämne och diskutera den med de hjälpmedel som funkar när man sitter och pratar under ett träd. Webcoast hålls i Science Park på Lindholmen som är en regelrätt konferenslokal med större och mindre rum. Det banar också väg för dragningar som har en början och ett slut med en i förhand förberedd presentation med PP eller Keynote. På det sättet blir programmet i de större rummen på Webcoast lite mer av en ”vanlig” konferens, men med större möjligheter för diskussion i samband med dragningarna eftersom deltagarna är här för att delta aktivt.

Det finns nio rum att ha sessioner i på Webcoast och och jag har bland annat lyssnat på Stellan Löfving, en av arrangörerna till Webcoast och som driver Foodwire, en nyhetstjänst för livsmedelsbranschen. Han pratade om framtidens e-handel och presenterade de sätt som handel kan kategoriseras med i dag kopplat till nätet.

  • e-handel – där nu även livsmedelskedjorna har kommit igång igen och att handla matkassar på nätet har slagit sin i folks medvetanden.
  • m-handel – som utvecklas från små nivåer och där det finns stor potential.
  • f-handel – där f:et står för Facebook och incitiament för handel sker i incheckningsfunktionen Places med Deals – som innebär erbjudanden till användarna när de checkar in i en viss butik och inte har kommit till Sverige än. ”Jag är osäker på om det kommer att funka”, säger Stellan Löfving.
  • g-handel – vi handlar i grupp och får en bra rabatt på sajter som Groupon, Letsdeal.se och Gruppi.se.
  • s-handel – social handel där vi tar hjälp av varandra. Stellan Löfving tar upp ett exempel med ett amerikanskt open source-varumärke, Common” under vilket man säljer etiska produkter.
  • Och där är vi tillbaka till e:t i e-handel, men där det istället står för etisk handel som visar omsorg om andra människor.

I en av de mindre rummen höll Sanna Stefansson och Anna-Carin Carnebro från Webbevakning.se i en diskussion om hur internkommunikation funkar på företag. Amerikanska e-handelssajten Zappo lovordas ofta för att alla anställda är talespersoner för företaget och att man har en stark företagskultur.

”Sociala medier väcker frågan om hur organisationen fungerar”, så någon. När verktygen implementeras och inte alla kan eller vill använda dem uppstår kanske krockar i företagskulturen.

Mikrobloggen Yammer togs upp som ett bra exempel på hur man kan kommunicera internt och kan också vara ett verktyg för att göra det tydligt vilken kommunikation som inte funkar i företaget. Vilka budskap eller information missar många? Några i rummet tyckte att man kan implementera verktygen först så kommer kulturen med det, andra trodde tvärtom. Sammanfattningen blev att tekniken är en möjliggörare och att man ska börja med människan istället för hela kulturen.

Brit Stakston, författare, debattör och mediestrateg på JMW Kommunikation, och Karin Ajaxon, som är aktiv för nätneutralitet i Julia-gruppen är med i it-ministerns Anna-Karin Hatts digitaliseringsråd och höll en session där de uppmanade Webcoasts deltagare att skicka in idéer kring vad Anna-Karin Hatt ska ta med sig till regeringens it-strategi: ”Den digitala agendan” (som det twittras om med hashtaggen #dafs). Några förslag var att klargöra digitala rättigheter för individen och ha en digital EU-samordning. Joakim Jardenberg från Mindpark tyckte att skrivningarna för vad som kan vara verklighet inom ett tioårsperspektiv (som går att läsa på regeringens webbplats) även skulle kunna genomföras utan Den digitala agendan och uppmanade Anna-Karin Hatt att sikta högre.

Troed Sångberg, futurist på Sony Ericsson, gjorde en spaning kring att det egentligen inte finns någon marknad för surfplattor sett till historien och användarnas behov. ”Man har alltid mobilen med sig och sen finns det annat man inte har med sig som datorer”, sa han och menade att detsamma gäller för surfplattan där familjen har en gemensam som ligger på soffbordet hemma. Några i publiken höll inte med och en person sa att man det är socialt acceptabelt att ta upp en surfplatta i olika sammanhang, men inte alltid en dator. Någon annan tyckte att surfplattan kommer att ersätta datorn inom några år för dem som inte har behov av allt det som finns i en dator.

Helgen i bilder på Internetworld.se.

Följ Webcoast på Twitter

Joakim Jardenberg sände flera av sessionerna live från Bambuser

Här berättar Maria Gustafsson om Webcoast inför helgen.

Kommentarer

Kommentar av Lite om helgens event - WebCoast - Webbevakningsbloggen - Webbevakningsbloggen den 2013-07-29 14:14:40

[...] Även Miriam Olsson på IDG har skrivit om vår session och andra sessioner i Digitala Affärer/Internetworld. [...]

Kommentar av Digitala Affärer » Blog Archive » Nytt på bloggen: Digitala veckan den 2012-03-16 12:14:23

[...] helgen är det återigen dags för okonferensen Webcoast i Göteborg med temat ”Kommunikation på Internetworld för [...]

Kommentar av Lite om helgens event – WebCoast | Socialwebb.se den 2011-03-21 21:35:23

[...] Även Miriam Olsson på IDG har skrivit om vår session och andra sessioner i Digitala Affärer/Internetworld. [...]

Kommentar av Digitala Affärer » Blog Archive » 12 frågor för att ta reda på ditt personliga varumärke den 2011-03-21 00:38:10

[...] Digitala Affärer - En blogg om sociala medier, digital marknadsföring och e-handel från Internetworld « Internetworld på Webcoast [...]

Kommentar av Webbutvecklande i Göteborg | Kreafonbloggen den 2011-03-20 22:54:38

[...] Göteborg, en deltagardriven konferens om webb, sociala medier, kommunikation och en hel del annat. Digitala affärer sammanfattar det hela, likaså finns mycket läsvärt på Webcoasts egen [...]

Kommentar av WebCoast – en liten sammanfattning | Carnebro den 2011-03-20 21:37:45

[...] Nästa session var min och Sannas som jag redan skrivit om. Även Miriam Olsson har skrivit om den och några andra sessioner för InternetWorld och Digitala Affärers räkning. [...]

Kommentar av @claes den 2011-03-20 19:39:48

Jag har svårt för uttrycket "m-handel" eftersom "m2m" är och har varit så etablerat för maskin till maskin-kommunikation inom mobila- och embeddedverksamheterna. Därför har vi helt enkelt valt kalla vår t ex kurs "Mobil Ehandel" http://n3p.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>