Mest lästa inlägg
  • No results available
Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Om att svara på frågan ”varför”

Vi på Internetworld  brukar ibland prata om att vi är skomakarens barn. Vi skriver om nätets möjligheter, hur man gör bättre affärer och når ut till kunder. Men vi måste ju också själva anamma det.

Jag är just nu mitt inne i ett sådant arbete där jag utvecklar Internetworlds Facebook-sida. I den processen vill jag kunna svara på frågan ”varför”.

För varför har Internetworld valt att finnas på Facebook? Det finns ju många svar, som att över fyra miljoner svenskar är där, att i princip alla våra läsare är där, att vi vill nå läsarna och många fler som borde läsa vår tidning. Men det definierar inte vårt mål med att jobba med sidan. För oavsett om det gäller Facebook eller någon annan av kanalerna på den sociala webben så är frågan: vilka mål har vi med att finnas där och vad ska vi fylla kanalerna med utifrån våra förutsättningar? Kort och gott frågan ”varför”.

Det är ett resonemang som kan tyckas självklart, men det är det inte alltid. För när alla finns på Facebook, Youtube, Twitter och i bloggar tänker man reflexmässigt att ”det ska väl vi med?”. Och så skapar man ett konto innan man ens har tänkt på varför. 

Det är att börja i fel ända. Kanal kan inte komma före mål och syften. Det är som att köpa en annonsplats utan att veta vad som ska stå i annonsen. Och varför skulle inte simpel affärslogik även gälla på den sociala webben?

Det är vi som vill äga relationen till dem vi vill nå, men det är inte vi som äger kanalen. Värdet ligger alltså inte i kanalen i sig ,utan i varför vi ska finnas där utifrån vilken relation vi kan skapa och med vilket innehåll.

Så mitt tips är att gå tillbaka till din organisation och svara på frågan varför. En hjälp på vägen kan vara trestegsmodellen där du formulerar meningarna: Vi vill nå … För att …. Det ger …
Det har jag gjort för vår Facebook-grupp. Vägen till varför är inte spikrak och det gäller att testa och experimentera, men med tydliga mål är det också enklare att förändra saker på vägen.

Kommentarer

Kommentar av molsson.com » Bloggarkiv » Mitt 2010 den 2010-12-29 15:51:59

[...] Jag håller ett lunchseminarie på Svenska Dagbladet under rubriken ”Sociala medier – och sen då?”. Essensen av dragningen var: tänk innehåll före kanal. När inte medierna längre äger distributionskanalerna handlar det att tänka ut vad vi vill nå ut med och varför. Och i nästa steg välja vilken kanal som lämpar sig för vårt budskap. Inte bara ”vi måste vara på Facebook, Youtube och Twitter” utan varför vi måste vara där och vad vi ska göra där. Resonemang som jag har byggt vidare på under året och bland annat skrivit om på Internetworlds Digitala Affärer. [...]

Kommentar av Per Vikström den 2010-11-02 23:31:38

Äntligen mitt favoritord - "varför". Det är alldeles för många som rättar sig efter ledet istället för att verkligen ta reda på vilka behov en Facebook-sida, en Facebook-grupp, Twitter mm fyller. Klokt inlägg!

Kommentar av K. Anka den 2010-10-26 17:22:08

Bah. Skapa nu sidan, länka till lite artiklar och ordna någon tävling då och då.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>