Mest lästa inlägg
  • No results available
Twitter

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Den sociala webben kräver sociala människor

(Skulle uppskatta lite feedback på denna ledare, som är till nästa nummer)

För något år sedan var den hetaste diskussionen kring ”webb 2.0″. Idag har detta ersatts av en lika het diskussion om ”sociala medier” och ”sociala webben”.

I många avseenden är detta samma sak. Webb 2.0 kanske var lite mer ”tekniskt” definierat, men det var ändå grunden för det som sedan skulle följa: en dialog med kunder, med omvärlden, mellan varandra.

De sociala medierna är ju allra tydligast i extremt sociala kanaler som Facebook eller Twitter, men handlar också om grupparbete, exempelvis på Wikipedia.

Men bytet av ord från webb 2.0 till ”sociala medier” är ändå ett stort steg, eftersom det sätter just det sociala i centrum. Och det vänder pekpinnen tillbaka till oss själva, oss som användare.

För att lyckas väl i denna nya miljö krävs det inte bara en teknisk förmåga. Det krävs också ett socialt engagemang, en social talang.

Tänk efter nu. Detta är inte alls uppenbart. Många som traditionellt är satta att förvalta företagens sajter är inte alls rekryterade för att de är bolagets mest sociala medarbetare. Talangfulla, självklart. Kompetenta, givetvis.

Men den sociala dimensionen har sällan varit den väglendande.

Jag hävdar att detta kommer att vara helt annorlunda om bara några år. De som på företagets uppdrag ska driva en sajt, vara delaktiga i samtalet på nätet, att hantera communities eller en blogg, ja de måste också vara extremt socialt kompetenta.

Det kan låta som en domedag för en och annan, men jag tror inte alls att det är något otänkbart eller ouppnåeligt. För vissa är tröskeln givetvis hög, men för de flesta handlar det om ett rent mänskligt beteende som vi vårdar ömt i de flesta sammanhang i livet.

De sociala medierna förväntar sig också att vi syns som människor, som de sociala varelser vi faktiskt är.

Det gör också webben till en mycket mänskligare plats än någonsin tidigare.

Alla pratar om…

… realtidswebben. Verktygen för och konsekvenserna av ständigt uppdaterad information är på allas läppar .

Alla borde prata om…

… entreprenörerna som inte får resurser för att bygga vidare på sina bolag. Konjunkturen slår hårt även mot många små i spännande branscher.

Kommentarer

Kommentar av Noterat | Den digitala parkbänken den 2009-11-03 21:12:08

[...] Digitala Affärer – Den sociala webben kräver sociala människor [...]

Kommentar av Magnus Höij den 2009-11-02 09:18:52

Stort, stort tack för all feedback. Vilken bra diskussion det blev. Man slås av skillnaden mellan att "bara" låta detta bli en ledare i papperstidningen och att få den här sortens kommentarer tillbaka. Återstår att se hur jag ska kunna dra nytta av era tankar tillbaka i tidningen. Eller om det kan leda till något annat? Om detta kanske jag återkommer. Hur som helst - stort tack för återkopplingen.

Kommentar av Brit Stakston den 2009-11-01 12:33:50

Håller med de som ovan talat om att detta inte är något som en avdelning ansvarar för framöver. På en nivå... Det vi pratar om, oavsett fancy nya termer eller kanaler är kommunikation. Framtiden ligger att sluta se en "social webb" som hanteras av en avdelning på ett företag. "De som på företagets uppdrag ska driva en sajt, vara delaktiga i samtalet på nätet, att hantera communities eller en blogg, ja de måste också vara extremt socialt kompetenta." skriver du. De som i framtiden ska ha det uppdraget .... är ju inte några få människor på en "social webb-avdelning" ... jag tycker vi ofta tenderar att prata om det här som om det är en exklusiv skara, speciellt lämpade för kommunikation - överlag är detta något av människans grundläggande behov - att vilja kommunicera och dela erfarenheter med varandra. Just detta har jag bloggat om under rubriken "Sociala medier är kommunikation. Punkt." http://www.jmw.se/2009/10/27/sociala-medier-ar-kommunikation-punkt/ Jag tror vi krånglar till det rejält genom att påstå att det krävs något så mycket mer än att vara människa....faktiskt. Att konversera är ingen raketforskning....det kommer sig naturligt för långt fler än pr-folk och kommunikatörer på ett företag. Vad gäller företagens organisatoriska lösning så kommer "webbredaktionen" fortfarande ha sin specialblick för de "senaste" tekniska lösningarna etc. menar andra anställda har sitt huvudfokus på kommunikationens syfte för ett företag. Det är inte "webbredaktionen" som ska "starta" några konversationer - det här är nya kommunikationsverktyg som kommer att användas av de flesta - i större eller mindre utsträckning på en arbetsplats - precis som vi i alla yrkesroller idag använder telefon, e-post, twittrandet eller bloggandet i olika stor utsträckning. Det här visar dock att alla avdelningar, som även tidigare varit en väg till framgång, bör jobba tydligare samman.

Kommentar av Karriärmorsan» Blogg-arkiv » Sociala medarbetare är viktiga IT-tjejbloggen den 2009-10-29 16:25:35

[...] precis Magnus Höijs inlägg på Digitala Affärer om att den social webben kräver sociala människor. Och jag håller med. De som jobbar med ett [...]

Kommentar av Martin Persson den 2009-10-28 19:13:05

Riktigt bra ledare, Magnus. Fredrik Wackå skriver att ”en bra webbredaktör ser till att webbplatsen eller intranätet gör sitt jobb för besökarna”. Det känns ändå som en definition som håller, tycker jag. Att jobbets inriktning förändras är ju självklart, men jobbet ska göras, och det här och nu hela tiden... lite som du själv skriver i ledaren ”Död åt planeringen” - vi kan (och i vissa fall ska) planera vad vi måste göra i framtiden. Som vi hade en aning. Kul att du bollar dina texter på bloggen innan tidningspublicering, förresten. Med tanke på den goda responsen här är det kanske till och med fler som läser ”utkastet” än ledaren i själva tidningen. Hur konstigt skulle inte ett sånt upplägg ha varit för bara några år sedan? Eller när får vi se DN och Aftonbladet tänka så? Nä, jag har inte svaren, jag är bara webbredaktör. (Vore jag till exempel Hollywoodfru hade jag ju kunnat konstatera att den nya internetgenerationen är ett jätteproblem - den är obildad och missunsam och deras liv på bloggar och Twitter är så meningslöst...) /Martin

Kommentar av Daniel den 2009-10-28 12:45:17

Vill börja med att säga att det var en intressant och bra ledare samt att ni gör ett väldigt bra jobb med tidningen. När det gäller sociala medier så tror jag inte att det går att ha samma människor som driver företagets sajt/sajter som driver jobbet med sociala medier. För att vara delaktig i de olika sociala medierna krävs mycket arbete, ett heltidsarbete, om man ska göra det på rätt sätt. Samtidigt är det mycket viktigt att de som utvecklar sajten och de som jobbar med de sociala medierna jobbar väldigt tätt ihop och är delaktiga i varandras arbete. Den som driver sajten är oftast mer tekniskt lagd medan den som ska jobba med sociala medier också måste vara en duktig skribent, kunna marknadsföring etc. Felet många företag gör idag är att dom ger sig ut på de olika social medierna utan att riktigt veta varför dom gör det, utan att man gör det för att alla andra är där. Alla säger jämt: ”Är du inte på plats, finns du inte. Du måste ha en närvaro på Twitter, Facebook och de andra kanalerna för att kunna verka.” Jag kan hålla med om detta resonemang men man måste först och främst ta fram strategier för varför man ska vara där och vad man vill få ut av det, annars är det helt meningslöst. Även om det är ett media som inte kostar pengar så måste man för att det ska ge något och löna sig investera i tiden som det tar att finnas med. Och denna tid kostar i sin tur pengar. Jag är övertygad om att de sociala medierna för med sig väldigt många fördelar för företag och organisationer om man gör det på rätt sätt. Man skapar en närmare kontakt med sina kunder där kunder kan ge direkt respons till företaget. Precis som du gör i din blogg där du uppmanar läsarna att komma med direkt feedback, kanon. Man får även en bra varumärkesspridning etc. En risk som jag ser det med sociala medier är om företag är med på fler sociala plattformar än vad man kan hantera. Man kanske bör fundera ut vad nästa steg är när det gäller sociala medier. Man kanske även bör använda uttryck som Social webb 1.0 …nu blev det lång =) men det är ett väldigt intressant och roligt ämne och det går att diskutera i all evighet.

Kommentar av Ulrika Ingemarsdotter den 2009-10-28 00:07:35

Jag håller inte med om att det är två "kompetenser": att vara social på webben och att vara social på andra arenor (IRL för enkelhetens skull). De personer, och det är många, som jag har lärt känna på webben har jag också haft förmånen att träffa, mingla och samtala med. De är nästan uteslutande sociala genier - både på och utanför webben. Sweden Social Web Camp är ett mycket bra exempel på detta. Fredrik Stenbeck har dessutom en mycket viktigt poäng i det han säger: det är inte en eller ett par personer i ett företag/organisation som måste kunna hantera det nya medielandskapet - det handlar just om att ge förutsättningar till många att finnas där. Det gör i sin tur att företag/organisationer inte blir bakbundna av vissa personer/avdelningar.

Kommentar av Nils Holmlöv den 2009-10-27 21:53:35

Jag gillar verkligen det här, men jag skulle dra det ett steg längre. Det första steget bort från tekniker mot mer kommunikativt begåvade medarbetare togs redan med de första CMS-systemen, hemmahackade eller inköpta. Så företagen insåg tidigt att kunskaper i HTML, databasbyggande och CSS inte nödvändigtvis gör en person lämpad att sköta kommunikationen. I dag behöver man bara vara måttligt tekniskt begåvad/intresserad för att uppdatera en webbplats. Du har dock helt rätt i att vi står inför ett nytt skifte, men det är en väldigt speciell social talang som kommer att efterfrågas: förmågan att sätta igång och stödja konversationer. Och det är nåt helt annat än att bara vara duktig på att förmedla de värden och visioner som driver en organisation – det handlar om att få andra att _också_ vilja prata om det. My 2 cents.

Kommentar av Fredrik Stenbeck den 2009-10-27 21:20:28

Tycker verkligen du lyckas nyansera den utveckling många företag och kanske ännu mer offentlig sektor behöver att ta. Att hitta de talanger som kan hantera de moderna företagens webbplatser är nog inte det enklaste. den typ av förändring ligger oss inte alltid närmast. Å andra sidan, hur ser ett modernt företags webbnärvaro ut? Är det bara den .com eller .se adress företaget har? Eller räknas Facebook, bloggar etc och i så fall är det endast företagets fanpage som då skall hanteras? Det jag syftar på är mer åt hållet att just det sociala gör att alla talar om företaget överallt och hela tiden. En viktigt fråga i detta är alltså hur stöttar företagen sina medarbetare i att föra talan för företaget? Genom att stötta medarbetarna kan företaget helt plötsligt ha massvis med mikroföretagssajter där nischade områden av företagets erbjudande (eller likn) förmedlas öppet och ärligt av dem som kanske är just bäst lämpade för den uppgiften. Helt plötsligt (i den bästa av världar) så har man gjort stora delar av företaget till säljare och markandsförare på internet. Detta är alltså inte längre isolerat till marknads/sälj avdelningarna. Så den sociala människan i förhållande till företaget är således mer att ge alla rätt förutsättningar för att lyckas och att kontinuerligt jobba med förändring och utveckling. Självklart gäller detta även de som hanterar den centrala webbsajten.

Kommentar av Jacqueline Kothbauer den 2009-10-27 17:56:30

Social kompetens är nog mer komplext än att man automatiskt är det oavsett gränssnitt. Jag tror att det är skillnad mellan att vara social IRL på jobbet, ute på stan eller på krogen jämfört med att sitta framför en skärm. För en del frigör det säkerligen en social kompetens som annars hämmas av osäkerhet. För andra saknas kanske den stimulans som ett ansikte, rösten och energin i ett mötet ger. Som tur är kan man enkelt screena en människas sociala kompetens online genom att vi alla lämnar spår efter oss. Däremot håller jag helt med om att den sociala dimensionen har en betydligt större betydelse i dag än tidigare. En del webbredaktörer kan på sikt behöva nya kollegor.

Kommentar av Inger Gran den 2009-10-27 17:54:33

Vad menar du med socialt kompetenta?

Kommentar av Jacqueline Kothbauer den 2009-10-27 17:39:05

[...] undrar om det är ett hållbart alternativ i dagens samhälle. Chefredaktören på Internetworld, Magnus Höij, menar att den sociala webben kräver sociala människor. Det må så vara, men jag tror inte att [...]

Kommentar av Tessan den 2009-10-27 17:17:23

Jag skulle snarare vilja säga att den sociala webben kräver sociala webbmänniskor. Att vara social IRL är inte samma sak som att förstå sig på nätets sociala regler, språk och kontexter. Att nätverka på kontorsfesten är inte samma sak som att chatta, att skriva för personaltidningen är inte samma sak som att blogga. Som jag ser det är det alldeles för få företag och kommunikationsmänniskor som kan något om webben annat än hur man skaffar ett Twitterkonto.

Kommentar av Jerry Silfwer den 2009-10-27 16:31:43

+1 på Per T ovan.

Kommentar av Smurftips den 2009-10-27 15:50:29

[...] Den sociala webben kräver sociala människorSocial media naturals? [...]

Kommentar av Hur social vill du vara? « Newsdesk PR 2.0 den 2009-10-27 12:17:06

[...] på InternetWorld, Magnus Höij, menar att “den sociala webben kräver sociala människor” i ett nyligen publicerat blogginlägg. Han konstaterar att Web 2.0 (det lite mer tekniska sättet [...]

Kommentar av Per Hjertén den 2009-10-27 10:52:06

...dessutom verkar det som om klockan här på sajten fortfarande tror att det är sommartid :-)

Kommentar av Per Hjertén den 2009-10-27 10:50:03

Individens sociala kompetens är en sak som varierar och som förmodligen måste hanteras, beskrivas etc med noggrannhet. Och mappas mot vilken typ av social kompetens som behövs i olika roller, situationer, sammanhang etc... Viktiga frågor både för individen själv men framförallt för ledare inom företag och organisationer. Det har sagts många gånger förr: Sociala webben/sociala medier/sociala programvaror...handlar mycket mer om människor (och makt?) än om teknik/IT. Det kanske behövs en CRO - Chief Relations Officer eller CCO - chief communications officer, vad vet jag.

Kommentar av Anders Lundin den 2009-10-27 10:37:46

Du tar upp en viktig fråga. I det ökande bruset på nätet anser jag också att "tydlighet" blir en allt viktigare faktor för dem som ska vara framgångsrika genom sociala medier. Det handlar inte bara om att koppla an till många människor och vara social på det viset, utan man måste vara oerhört tydlig om man ska få folk att lyssna och man ska nå ut med det man vill säga. Tydlighet blir nog viktigare än att kunna connecta med en stor massa i framtiden.

Kommentar av Twitter Trackbacks for Digitala Affärer » Blog Archive » Den sociala webben kräver sociala människor [digitalaaffarer.se] on Topsy.com den 2009-10-27 09:15:59

[...] Digitala Affärer » Blog Archive » Den sociala webben kräver sociala människor www.digitalaaffarer.se/?p=1165 – view page – cached (Skulle uppskatta lite feedback på denna ledare, som är till nästa nummer) — From the page [...]

Kommentar av Per T den 2009-10-27 08:38:35

En viktig aspekt i mina ögon: det är inte säkert att de som är socialt kompetenta i vardagen, är de som är mest socialt kompetenta på nätet. Därför kan det vara viktigare att titta på någons sociala "stil" på nätet än i "verkliga" livet.

Kommentar av jardenberg kommenterar – 2009-10-27 — jardenberg unedited den 2009-10-27 06:31:30

[...] Den sociala webben kräver sociala människor [...]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>