Jajjas varumärke engagerar – fortfarande

Idag har vi publicerat en artikel om hur bra publiceringsvektygen är för sökmotormarknadsföringen.

Jag bedömer att det är en väldigt relevant frågeställning – och dessutom något som jag inte läst mycket om tidigare. Det är en fråga som vi på Internetworld absolut bör skriva om och rapportera om.

Undersökningen har förvisso en del brister. Exempelvis är inte den största kommersiella plattformen, Episerver, alls med i undersökningen. Inte heller open source-alternativen, såsom WordPress.

Men det stora problemet ligger någon helt annanstans: avsändaren. Det är SEO-aktören Jajja som gjort undersökningen och detta vållar nu en våldsam debatt, både i vår egen artikel och runt om på nätet.

Jag förbluffas faktiskt över omfattningen på responsen – och i viss mån på tonfallet i den.

Visst – Jajja har varit omdebatterat och vi på Internetworld har bevakat bolaget under lång tid, där vi lyft fram både kritiken och försvaret av bolaget. Den debatten känner vi mycket väl.

Men skulle denna debatt blivit så omfattande om samma undersökning kommit från någon annan SEO-konsult? Eller från ett oberoende undersökningsföretag? Knappast.

Jag har följt Jajja under mina år på Internetworld och har kunnat notera att Jajja gjort en hel del för att komma till rätta med sitt varumärke: samarbetet med TS och Jajjas eget nyhetsbrev Jajja magazine, som bevakar digital marknadsföring och framför allt sök.

Det finns mer att göra. Hela SEO-branschen har ett skamfilat rykte och Jajja har – precis som övriga i den branschen – anledning att vara lite självkritiska.

Men åter till den aktuella artikeln. Debatten gäller nu framför allt Jajja som företag, men i viss mån också vår publicering. I det senare fallet känner jag mig lugn. Jag har väldigt svårt att se att vi skulle erbjuda ”gratisreklam” när vi rapporterar om trender eller undersökningar från vanliga bolag. I så fall är inte bara vår tidning utan de allra flesta affärstidningar fulla med ”gratisreklam” – hela tiden.

Jag drar tre slutsatser.

1 – har man en gång fått en stämpel på sig av att vara en ”bad guy” tar det väldigt lång tid att ändra den stämpeln.

2 – vi på Internetworld går ingen annans ärenden än våra läsares. Kritik som ”gratisreklam” får inte hindra oss från att göra ett bra urval av spännande frågeställningar, oavsett var de kommer ifrån

3 – i grunden är ju debatten själva grejen – det gläder mig i hjärtat att det finns så stort engagemang och intresse för de här frågorna.

Keep it coming.

Kommentarer

Kommentar av Christian den 2011-10-20 00:10:23

Gammal artikel, men fortfarande intressant då Jajja fortfarande går med dessa årliga rapporter.

Kommentar av Mattias den 2008-12-05 19:53:30

Till Lars Iselid: TS revidering är den nog den tuffaste medierevision som finns i Sverige idag oavsett medieslag. I diskussioner med Google's Sverigevd och policyansvarig för Google Europa samt andra sökmotorer på den svenska marknaden har de ställt sig mycket positiva till den. Räcker inte det menar du? Har du verkligen satt dig in i vad den innebär?

Kommentar av Lars Iselid den 2008-12-05 12:31:28

Till Mattias Kellquist vill jag säga för hundrade gången: TS revidering av SEO-företag är ingen trovärdig kvalitetsstämpel.

Kommentar av Jajja mäter sökmotorvänlighet hos publiceringssystem den 2008-11-29 01:55:08

[...] för publiceringen av sin artikel om undersökningen. Det är förståeligt. Magnus Höij försvarar publiceringen i sin blogg DigitalaAffarer.se. Det är bra och öppnar upp debatten än mer (för hos Jajja finns [...]

Kommentar av Starre den 2008-11-28 13:26:07

Apropå gratisreklam - intressant att du taggar denna blogg med "Litium" när det inte ens nämns. Däremot nämner du EpiServer och Wordpress utan att tagga dem....

Kommentar av edenstrom.wordpress.com den 2008-11-28 12:27:18

Kan det inte bara vara så att ni sög in Jajjas utskickade pressrelease lite väl snabbt? :)

Kommentar av Jimmy Wirsborg den 2008-11-28 11:58:25

Gällande brister i urvalet Daniel så kommer detta att bli bättre i nästa utvärdering det lovar jag. Urvalet har vi flera gånger sagt att vi utgått från oss själva och vilka CMS vi jobbat mycket med och att öppna källkodssystem där det beror på vilka moduler som är installerade eller EPiServer där det beror på vilken leverantör man väljer har varit undantagna. Vi kommer troligen att göra en särskiljning mellan kommersiella och öppna system just för att öppna system kräver lite annorlunda kriterier och där man även vill titta på vilka öppna/gratis moduler finns till respektive verktyg. Du får jättegärna maila mig de 10 största på den svenska marknaden på jimmy.wirsborg@jajja.com så lovar jag att ta med samtliga i nästa utvärdering och inte bara hälften.

Kommentar av Daniel den 2008-11-27 17:58:34

Jag tyckte att det var märkligt att jag bara har hört talas om 2, varav jag bara har jobbat med 1 av de där cms:en, när jag precis som Mattias är något av en gammelgädda i seo branchen, Var är joomla, episerver, addcms, SharePoint, word press etc, etc? Det är ju inte bara 1 eller 2 av de stora cms:en som inte är listade utan snarare bara små okända dito. Det är lite som att säga att man gör ett stort bildredigerar test utan att ens nämna photoshop och där www.pixlr.com vinner. När nästa test kommer, kan du då pusha på att han ska skriva om iaf. hälften av de 10 största cms:en?

Kommentar av Mattias Kellquist den 2008-11-27 16:34:14

Hej Magnus, Vill börja med att tacka för en mycket skarp analys. Har man i Sverige fått kritik och negativ press så verkar det omöjligt att man i vissa personers ögon kan resa sig och komma tillbaka. Jag tror det tyvärr andas svensk missunnsamhet och skadeglädje. Varför ska man inte kunna förändra och förbättra sig? Vad är alternativet? För en tid sedan träffade jag en framgångsrik entreprenör som undrade över om det verkligen var så att vi fått kunder utslängda ur Google. Innan jag hunnit slutföra mitt försvarstal avbröt han mig med att säga att han ansåg det enbart vara en fördel. Hur då, undrade jag. -Har man gått igenom en sådan pärs och fortfarande är en av de största aktörerna i Norden så måste man vara bra. Av tidigare tillkortakommanden lär man sig enormt mycket och man måste kunna få komma tillbaka. För Jajjas del började den negativa inställning som vissa har av oss med publiceringen av en artikel om att Jajja skulle ha fått kunder utslängda ur Google. För ett seo-bolag så är det nog det värsta som kan hända. Att artikeln var osann spelade ingen roll, för gemene man är det som skrivs i media alltid sant. Och vi vet alla vad som händer med medias dementier av felaktiga uppgifter. Skadan var redan ett faktum och det spelade ingen roll att vi bevisade att uppgifterna var felaktiga genom att låta Tidningsstatistik revidera dem: http://news.jajja.com/tidningsstatistik-reviderar-felaktiga-medieuppgifter-ger-jajja-ratt.html De kom fram till att Googles dåvarande VD haft hel fel. Men det var verkligen en trist milstolpe för oss på Jajja, efter den dagen är det fritt fram av en del personer att alltid kritisera det vi gör. Dock ingen rök utan eld, vi har gjort saker vi inte är nöjda med, och vi kommer säkert även framgent göra det. Precis som de flesta människor och organisationer. Men när man kritiserar oss på ett trist sätt och ofta med ett oacceptabelt språkbruk så tänker man inte på att vi är 40 hårt arbetande och engagerade personer som endast vill göra ett bra jobb för våra kunder. Och vi är människor som tar illa vid oss, men vi skakar på huvudet, biter ihop och arbetar ännu hårdare. Vi sitter med i Tidnigsstatistiks sökgrupp och är reviderade av dem. De ringer våra kunder, mäter vår trafik och dubbelkollar offerter, fakturor och rapporter. Vi sitter med i Kommittén för sökmedier på Sveriges Annonsörer, medlemmar i Sempo osv. Vi arbetar för att försöka slå ihop TS och Swedmas sökgrupper och revidering för att skapa en nationell standard för sökbolag. En tredjedel av oss som arbetar på Jajja arbetar enbart med nyutveckling, då är det naturligt att man ibland gör fel. Och det är ok, bara man lär sig och gör rätt. Vi har en öppen och transperent attityd på företaget och diskuterar precis allt med våra medarbetare och våra partners; vad vi gör bra, vad vi gör mindre bra och hur vi skall bli bättre. Vi är inte nöjda med allt vi gör och har gjort, men varje dag blir vi bättre och bättre, och det ger stor kraft framåt för våra medarbetare och vårt fina företag som vi alla är så stolta över. Hälsn/Mattias Kellquist Stolt vd på Jajja Communications i Stockholm

Kommentar av Men snälla den 2008-11-27 16:31:54

Men snälla! Menar du att du inte märker hur denna "undersökning" totalt brister på alla punkter? Självklart kan man ta in undersökningar från partiska källor, men den här undersökningen tar ju priset i partiskhet. Jag är inte i branschen och har inte hört talas om företaget som står bakom, men jag reagerar väldigt stark på hur låg nivå den håller och hur okritiskt ni tar in den. Faktiskt det värsta exemplet jag sett på Idg, med god marginal dessutom. Skrämmande att du försöker få det till att folk reagerar på vilket företag som ligger bakom, när det i själva verket är undersökningens urval, kriterier och resultat som diskuteras. Merparten av övriga kommentarer är om SEO i allmänhet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>